Sunday, May 17, 2009

Selamat Hari Guru


Hari ini adalah hari guru(isk! bru aku perasan. haha) yang diraikan eksklusif untuk meraikan para tenaga pengajar di serata dunia tak kira ilmu apa yang diajari(ilmu yang bermanfaat je kan?haha). Walaupun aku tak pernah merasa perit jerihnya menjadi sang murabbi, tapi mungkin aku dapat rasa keperitan mereka menjalankan tugas ni sebab aku ni seekor anak murid yang nakal nak mampus! Hahaha. Menjadikan aku antara mehnah dan tribulasi yang terpaksa diorang hadapi. Actually I don't have nothing to write more but the melody of memories keep singing inside my head that forced me to write although the time has passed.haha. Ni la secebis memori di sekolah

[1]

:: Sejarah aku time form 1(aku dah lupa nama dia.haha) memang aku agak bengang dengan dia sebab menjadikan aku orang 'tertinggi' dalam kelas. Aku selamba je tidur dengan lentok sekali masa dia tengah mengajar(dah le aku duduk tempat depan sekali) menyebabkan ak terpaksa berdiri sepanjang kelas. Malu woo! Tapi yang aku tak puas hati, bila aku tengok beliau mengajar kat kelas sebelah, berjuta-juta je orang yang tidur selamba( siap terbuka luas mulutnya ) tapi tak ada pun yang kena. Maybe time aku kena dia tengah 'mooncoming' kot. ABC.haha.

[2]

:: Masa form 2 ketika ujian bulanan Subjek Sejarah, aku(xstudy langsung dowh) dengan suksesnya meniru tanpa dikesan kecuali sorang kawan aku ni ternampak. Nasib baik kawan baik. Takdela dia nak report ni. Aku sebenarnya tiru sebab aku takut tak pass sebab memang aku tak tahu 1 habuk pun pasal soalan yang masuk. Nak dijadikan cerita, aku pulak sorang-sorangnya budak kelas aku yang dapat A.haha. Cikgu Rodzanariah sangat berbangga dengan aku sampai bagi hadiah( meniru pun dapat hadiah!haha ). Saya mintak maaf la cikgu. Tapi yang paling kelakarnya kawan aku yang nampak aku meniru dapat markah terendah dalam kelas. 28% je( memang dia buta sejarah semula jadi ). Jadi, aku pun kongsila hadiah 2 dgn dia.hahaha.

[3]

:: Time form 3 bertambah la nakalnya. Banyak masalah aku buat( time ni tanduk baru tumbuh ),tapi yang paling aku ingat masa aku kenakan Cikgu Amnah - cikgu bahasa Melayu aku.haha. Masa tu dia dengan baik hatinya tanya soalan mana yang nk dibincangkan dari kertas soalan latihan PMR(yang ada 40 soalan). Setiap soalan yang nak dibincangkan dia akan tulis kat whiteboard. Ada yang nak soalan 10,12,18..macam-macam lagi la. Aku pun saja-saja bergurau;
''Soalan 41 cikgu!''
Dia dengan selamba tulis je nombor 41 kat situ. Apa lagi. Bergegar kelas dengan gelak tawa student-student nya.haha. Soalan ada 40 je. Aku tau dia bengang dengan aku, tapi masih tersenyum2 kambing even muka dah merah gila.haha. Lepas 2 aku minta maaf.haha

[4]

:: Form 4 aku suka pulak mengutuk-ngutuk cikgu. Cikgu Najid dengan tangan yang berpusing-pusing, Cikgu Mazinah yang selalu salah pronounce English word( e.g.chateristic) dengan loghat kedah pekat dia(haha), Che Mat dengan perutnya, Cikgu Atan dengan kekasanovaan beliau dan banyak lagi la. Banyak dosa aku. Minta maaf cikgu. Selamat Hari Guru.

[5]

:: Form 5 yang aku paling ingat sekali dengan Cikgu Rafidah(Add Math) la. Aku rasa takde cikgu lagi ganas dari dia. Kalau marah memang satu sekolah dengar. Tak payah guna mikrofon.haha. Kucai(budak kelas aku) yang tak dapat jawab soalan Arithmetic Progression kena marah macam dia ada bunuh orang.haha. Ada sekali aku tak siap kerja(ak xreti buat la,bukan xnak), dengan siotnya dia suruh aku buat kerja dekat tengah-tengah panas. Menyirap je aku. Alhamdulillah. Aku kena denda dengan Saufi Jibam. Dia tau la cara nak selesaikan. Aku rasa, kalau aku sorang je kena denda, sampai sekarang aku kena dok situ siapkan.haha. Tapi memang semua orang takut dengan dia. Sebelum dia masuk kelas, hatta dia nak lalu kelas aku je, semua orang akan berusaha berlakon menjadi pelajar cemerlang yang sentiasa berdedikasi. Belajar walaupun cikgu takde.haha.banyak la korang.

::Yang ni aku tak boleh lupa.haha. Subjek Pendidikan Syariah Islamiah yang diajar Ustz.Zakiah merupakan waktu emas untuk aku melepaskan syahwat tidur aku.haha. Memang dia bengang betul dengan aku. Dia dengan berdedikasinya mengajar, aku boleh pulak dok krohhh..kroh..nak dijadikan cerita, 1 hari ni, aku takdela ngantuk sangat pun, tapi saja-saja buat tidur. Dia pun apa lagi, dengan muka yang manis menyuruh aku menjadi peminta sedekah kat depan kelas. Suruh aku duduk kat atas lantai.haha. Nasib baik dia bekalkan aku surat khabar buat alas.haha. Malu betul hari tu. Alhamdulillah kelas PSI 2 dah dekat dengan waktu rehat. Tak la lama sangat.haha. Tapi aku berdoa time 2.harap-harapla budak kelas 5uranus tak rehat lagi. Kalau tak, lagi malu aku( fikir2 sendiri la.haha)

:: Ada sekali ni pulak kantoi dengan Cikgu Atan. Aku pakai kad matriks orang lain. haih! Masalah, masalah. Kalau pakai kad matrik laki tak pe. Tapi ni perempuan punya. Terpaksalah mendengar leteran Cikgu Rahimaton, cikgu disiplin merangkap cikgu English aku(set 1.haha.) Sorry lah teacher. Terpaksa aku tipu dengan bantuan Ainie.haha

Tu la sedikit sebanyak kenangan aku bersama cikgu. Banyak lagi sebenarnya. Tak tertulis aku. Haha. Kepada semua orang yang pernah mengajar, aku ucapkan Selamat Hari Guru........


"Imam G menyumpah seorang lelaki yang menghina guru beliau. Ditanya apa yang diajar guru itu kepada Imam G, dijawapnya ilmu bagaimana membezakan anjing jantan dan anjing betina."

Hormati dan sanjungilah semua insan bergelar guru walau hanya sedikit ilmu dipelajari daripadanya. Jangan nakal-nakal!

1 comment:

mujahidah annafs said...

kih3.
da berguling2 atas lantai da baca entry ni.
awat lawak benor? :p