Thursday, May 21, 2009

Banin Usaha Lagi! Haha

Semenjak aku kecil lagi, aku rasa tak pernah aku berusaha keras nak dapatkan apa-apa je. Aku rasa semua yang aku nak semuanya aku dapat tanpa perlu usaha keras. Lagi-lagi bab belajar ni. Cepat je aku rasa dapat pick up apa yang cikgu ajar. Kat sekolah rendah, aku tak pernah tumpukan perhatian dalam kelas. Belajar macam nak tak nak je. Tapi result gempak gak even tak pernahnya aku dapat no.1 dalam kelas. Mesti aku dapat no.2 je. Sebab no.1 confirm dapat kat budak genius+kerja keras, Fatin Nabila. Dia cakap aku pesaing ketat dia. Tapi aku tak berminat langsung nak bersaing. Aku tak pernah buat benda sungguh. Aku cakap, dah lulus ok la tu. Same thing masa kat sekolah menengah. Tapi sebab aku masuk SBP, ramai lagi la budak-budak yang genius(aku sorang je tak.haha). Tapi macam biasa, dah lulus ok la tu. Fikrah aku camtu je. Lulus dah ok. Sebab aku tak pernah usaha sungguh-sungguh la membuatkan aku tak tahu langsung apa tu ketekunan?usaha gigih?pengorbanan?aku rasa useless je benda tu semua. Biasala, orang yang tak motivated cam aku ni, lulus dah la.haha. Lagipun dikurniakan otak yang boleh la pickup pelajaran(ilmu duniawi je.haha)

Tapi, entah macam mana la boleh tergerak hati aku ni nak pergi ke interview kemasukan program persijilan tahfiz DQ-UIAM ni da (kuasa Allahuakbar). Niat aku pergi interview sebenarnya saja je suka-suka nak rasa pengalaman bagaimana di interview di samping dapat ponteng kelas dan bersiar-siar(ceh, padahal ni sebab utama.haha)

Dengan kuasa Allah, ditakdirkan aku mendapat surat tawaran ke DQ 2 hari sebelum tarikh pendaftaran. Kelam kabut dibuatnya nak bersiap tapi terima kasih tak terhingga buat mak dan ayah yang bertungkus lumus menguruskan pendaftaran aku( jasa yang tak pernah aku dapat balas). Dengan kemasukan aku ke DQ, barulah aku merasai pengalaman yang tak pernah aku alami. Betapa sukarnya kehidupan aku kat sini. Di sini barulah aku belajar erti pengorbanan, ketekunan dan usaha gigih. Bukannya senang nak menghafal 30juzuk al-quran yg mempunyai 604 muka surat. Boleh pecah kepala aku dibuatnya. Sehari mesti menghafal, tasmik ayat al-quran 2 maqra'( 1 maqra' 2 muka setengah, 5 muka la sehari weh!). Pnt. Tapi aku tak pernah hantar 2maqra' tu. Aku start hafal dari zohor ke asar, maghrib ke isya', kadang-kadang siap tidur di masjid yang penuh nyamuk tu pun, tak pernah aku dapat tasmik kat ustaz 2 maqra'. Paling hebat pun 4 muka je. Sudah la nak mencari hafalan baru. Tapi bila hafal yang baru, yang dah lama-lama tu pulak tak ingat. Susah betul la.


Kat sini la baru aku belajar erti bersusah-susah, berusaha gigih dan berkorban nak dapatkan sesuatu. Aku bersyukur sebab Allah timpakan ujian sebegini, baru aku dapat rasa perit jerih usaha dan yang paling best, rasa manisnya bila dah berusaha dengan apa yang termampu. Sampai aku nangis sebab aku hafal tak ingat-ingat lagi. Penatnya menghafal ni. Tapi bukan semua orang yang menghafal macam aku. Ada yang dah baca sikit-sikit je, terus masuk permanent dalam kepala otak. Dalam hati bermonolog, best jugak kalau jadi macam tu, senang je nak hafal.haha. Ada jugak 1 hari tu aku rasa lemah dan tak ada semangat langsung nk menghafal ni.

Terasa susahnya seperti menanggung bumi kat atas kepala(ayat hiperbola) dan kebetulan masa tu kemasukan pelajar sijil Tahfiz Orang Kurang Upaya Masalah Penglihatan(OKUMP). Dalam hati aku bermonolog, 'ish, diorang yang kekurangan nikmat dari-Mu boleh menghafal, takkan aku yang sihat walafiat ni tak boleh? Adakah aku tak bersyukur nikmat penglihatan untuk membaca dan menghafal ayat-ayatnya dengan lagi bagus?' Ada sekali tu jugak aku memimpin seorang pelajar OKU(Orang Kuat Usaha.haha) balik bilik dia dari masjid. Dalam perjalanan tu sempat la berbual-bual sikit. Aku tanya dia, kenapa tinggal sorang je tak balik, pelajar OKU lain semua balik. Dia dengan selamba jawap, "Saya ni ketinggalan sikit dalam menghafal, so kenalah korbankan cuti, kena lagi kuat usaha, kena pulun, barulah dapat hafal lagi bagus. Allah mesti tolong." Masya-Allah. Betapa kuatnya semangat dia yang handicapped berbanding aku ni. Terkedu lidah ak. Patutlah OKU. Orang Kuat Usaha.hehe.




Aku bersyukur yang amat-amat sangat kerana dengan ujian ni menjadikan aku orang yang lebih kuat berusaha dan motivated. Yang paling penting, menjadikan aku taqarrub dengan-Nya melalui ayat-ayat cinta-Nya yang ak hafal sekarang. Memang aku tak ingat kesemuanya tapi aku mesti berusaha mengingatinya untuk aku dapatnya redha-Nya. Dia memberi aku 1 taklifat yang sangat berat untuk dijaga - iaitu Kalamullah. Lagi-lagi dalam masa terdekat ni dah nak masuk Uiam.huh, lagi bertambah-tambah la sibuknya. Aku berharap dan berdoa supaya aku tak lupa mengingati-Nya dan ayat-ayat-Nya walau sesibuk mana pun aku ni.

Insya-Allah!

No comments: